Friday 18 March 2011

Wirid Selepas Shalat Cara Nabi SAW (al-Quran & as-Sunnah)

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
الحمد لله,نحمده وَنسعينه ونستغفره ,ونعوذ باللهِ منْ شرورِ أَنفسنا وَمنْ سيئاتِ أعْمالنا,من يهده الله فلا مضلَّ لهُ,ومنْ يضللْ فلا هادِي له,وأشهد أن لاإله إلاَّ اللهُ وحده لا شريك له,وَأشهد أنَّ محمدا عبدُه ورسوله .وصلى الله على نبينا محمد وعلى آله وصحبه وأتْبعه .
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين وعلى آله وأصْحابه الطيبين والطاهرين,ومن اتبِعهم بإحسانِ إلى يوم الدينِ.

اما بعد :


Pada hari ini , kebanyakkan masyarakat membeli buku-buku zikrullah di kedai-kedai buku Agama yang tidak ada nas dari segi Al-Quran & Hadith sepertimana , saya pernah melihat satu buku 'Asma' Ul Husna' , fadhilatnya , contohnya membaca nama-nama Allah , tulis di buku roti , letak di kopiah orang yang zhalim maka ia akan berlembut . Dan mengejutkan bahawa , tiada ditulis nas-nas dari Al-Quran & Al-Hadith . Anda patut membeli buku zikrullah cara Rasulullah iaitu kitab "Husnul Muslimin" yang dikarang Ash-Syaikh Said Wahf Al-Qahtani . Sesetengah ma'thurat itu ada penambahan hadith Dhaif lagi hadith munkar . Maka kita wajib berhati-hati . Kini buku Husnul Muslimin ini terdapat banyak di pasaran kedai-kedai buku agama .

Kita mahukan zikir itu juga adalah bertepatan dari Al-Ijtihad iaitu Al-Quran & As-Sunnah dalam semua aspek kehidupan . Zikrullah selepas shalat juga wajib menepati Al-Quran & As-Sunnah . Ini kerana zikir ini merupakan satu penawar/ubat/penerang hati jiwa dalaman & luaran kita . Ini kerana Allah Ta'ala berfirman :

فَٱذۡكُرُونِىٓ أَذۡكُرۡكُمۡ وَٱشۡڪُرُواْ لِى وَلَا تَكۡفُرُونِ
"Kerana itu,ingatlah kamu kepada-ku , nescaya Aku ingat (pula) kepadamu (dengan memberikan rahmat dan pengampunan) . Dan bersyukurlah kepada-Ku , & janganlah kamu mengingkari (nikmat)-Ku". (QS.Al-Baqarah : 152)

Allah Ta'ala berfirman :

وَٱذۡكُر رَّبَّكَ فِى نَفۡسِكَ تَضَرُّعً۬ا وَخِيفَةً۬ وَدُونَ ٱلۡجَهۡرِ مِنَ ٱلۡقَوۡلِ بِٱلۡغُدُوِّ وَٱلۡأَصَالِ وَلَا تَكُن مِّنَ ٱلۡغَـٰفِلِينَ
"Dan sebutlah (nama) Rabb-mu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan rasa takut (pada seksaan-Nya) , serta tidak mengeraskan suara , di waktu pagi dan hari petang . Dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang lalai ." (QS.Al-A'raaf : 205)

Menguatkan atau mengeraskan zikir itu adalah satu perbuatan bid'ah yang munkar yang patut dijauhi . Ini kerana ia belum pernah dilakukan oleh Nabi sendiri , sahabat Nabi , Tabi' Tabieen . Allah murka orang yang mengeraskan zikrullah kerana ia boleh menyebabkan terasa riya',ujub' sum'ah dan juga itu sebabnya terjadinya "tariqat " , iaitu zikrullah beramai-ramai . Ini kerana Allah berfirman lagi bagi orang yang berzikir kepadanya :

وَٱلذَّٲڪِرِينَ ٱللَّهَ كَثِيرً۬ا وَٱلذَّٲڪِرَٲتِ أَعَدَّ ٱللَّهُ لَهُم مَّغۡفِرَةً۬ وَأَجۡرًا عَظِيمً۬ا
"Lelaki-lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah , maka Allah telah menyediakan untuk mereka pengampunan dan pahala yang besar". (QS.Al-Ahzab : 35)

Sepertimana dalam sebuah dalil mengikut sumber Hadith Nabi Sallallahu Alaihi Wassalam , baginda bersabda :

ْأَلاَ أنبِّئكمْ بخيرِ أَعْمَالَكم،وأزْكَاها عنْدَ مَلِيْككُمْ،وأرْفَعِهَا في دَرَجَتِكم,وخيْرٌ لكمْ من إنفاقِ الذَّهَبِ والوَرِق،وخيْرٌ لكمْ من أنْ تَلْقَوْا عَدُوكمْ فَتضربوا أعْنَاقهمْ ويَضْرِبُوْا أعناقكم؟قَالوْا:بَلى ، قَال:ذكرُ اللهِ تَعَالى .
"Mahukah kamu aku tunjukkan perbuatanmu yang terbaik , paling suci di sisi Rajamu (Allah),dan paling mengangkat darjatmu ; lebih baik bagimu daripada menginfakkan emas atau perak , dan lebih baik bagimu daripada kamu bertemu dengan musuhmu , lantas kamu memenggal lehernya atau mereka memenggal lehermu ? Para sahabat yang hadir berkata :"Mahu (Ya Rasulullah !" beliau bersabda :"Zikir kepada Allah Yang Maha Tinggi".
(HR. At-Tirmidzi (no.3377) , Ibnu Majah (no.3790) . Lihat pula Shahih At-Tirmidzi dan Shahih Ibnu Majah , dari sahabat Abud Darda Radiyallahu Anhu)

Begitulah orang yang berzikir ini terasa tenang dan selalu diberkati oleh Allah , serta diredhainya dan dijauhkan dari gangguan Syaitan ataupun musuh . Dan juga , selalu mengingati Allah dalam membuat sesuatu perkara . Menurut dalam sebuah kitab Zikir mengikut Al-Quran & As-Sunnah dikarang Ash-Syeikh Yazid Abdul Qadir Jawas , berzikir kepada Allah sambil menitiskan air mata dikala sendirian akan menjadi perlindungan bagi pelaku tersebut dari terkena panas matahari di padang Al-Mahsyar ketika hari Kiamat kerana dia sentiasa dilindungi Arsy Allah Yang Mulia , begitu juga orang yang kuat berpuasa , Sementara orang yang lalai dan tidak mahu berzikir kepada Allah maka akan dikenakan azab dan hukuman dari Allah di akhirat , serta akan terkena panas terik matahari di atas kepalanya . Wallahu 'allam .

Zikrullah Selepas Shalat Fardhu , mengikut sumber Al-Quran & As-Sunnah Yang Shahih :

اَسْتَغْفِرُاللهَ  اَللهُمَّ انْتَ السَّلاَمُ,وَمِنْكَ السَّلاَمُ,تَبَارَكْتَ,يَا ذَا الْجَلاَلِ وَالاْءِكْرَامِ
(Astaghfirullah (3kali) , Allahumma Antassalam Wa minkassalam Tabarakta Ya Zhal Jalali Wal Ikram)
"Aku memohon keampunan kepada Allah (3kali) , Ya Allah , engkau Mahasejahtera dan dari-Mu kesejahteraan . Maha suci Engkau , wahai Rabb Pemilik keagungan & kemuliaan". ( Dibaca setiap selesai shalat 5 waktu ) .
HR.Muslim no.591 (135) , Riwayat Imam Ahmad  , HR. Abi Dawud , An-Nasaie , Ibnu Khuzaimah , Ad-Darimi dan Ibnu Majah ,serta Sahabat Tsauban RA .

لاَإِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ, لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ,وَهُوَ عَلى كُلِّ شَئٍ قَدِيْر,اَللهُمَّ لاَ مَانِعَ لِمَا أَعْطَيْتَ,وَلاَ مُعْطِيَ لِمَا مَنَعْتَ،وَلاَ يَنْفَعُ ذَا الْجَدِّ مِنْكَ الْجَدُّ
"Laa Ila Ha Illa Allah Wahdahu Laa' Syarii Kalah , Lahul Mulk Wa Lahul Hamd , Wa huwa A'la Kulli Syai'iin Qodir , Allahumma Laa' Ma Ni'aa Lima A'aa Tooit , Wala Mu'tiyya Lima Mana'ata,Wa laa Yanfa'u Zal Jaddi Minkal Jaddu".
"Tiada Tuhan Yang Berhak disembah melainkan Allah yang Maha Esa , tidak ada sekutu baginya . Baginya segala kerajaan dan baginya segala pujian . Dia MahaKuasa atas segala sesuatu . Ya Allah , tidak ada mencegah  apa yang Engkau beri dan tidak ada yang memberi apa yang engkau cegah . Tidak berguna kekayaan dan kemuliaan itu bagi pemiliknya dari seksa-Mu".
(HR.Al-Bukhori (no.844) , dan Muslim (no.593) serta beberapa perawi yang lain)

لاَإِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ, لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ،وَهُوَ عَلى كُلِّ شَئٍ قَدِيْر،لاَحَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ،لاَإِلهَ إِلاَّ الله,وَلاَ نَعْبُدُ إِلاَّ إِيَّاهُ،لَهُ النِّعْمَةُ وَلَهُ الْفَضْلُ وَلَهُ الثَّنَاءُ الْحَسَنُ،لاَإِلَهَ إِلاَّ اللهُ مُخْلِصِيْنَ لَهُ الدِّيْنَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُوْنَ.
"Laa Ila Ha Illa Allah Wahdahu Laa' Syarii Kalah , Lahul Mulk Wa Lahul Hamd , Wa huwa A'la Kulli Syai'iin Qodir , Laa Hawla Wala Quwwata Illa billah , Laa Ila Ha Illa Allah , Wa la Na'abudu Illa Iyyah , Lahunni'mah Walahul Fadhlu Walahussana'Ul Hasan , Laa Ila Ha Illa Allah Mukhlisina Lahuuddin Walau Karihal Kafiruunn".
" Tiada Tuhan Yang Berhak disembah melainkan Allah yang Maha Esa , tidak ada sekutu baginya . Bagi-Nya kerajaan dan pujian . Dia Mahakuasa atas segala sesuatu . Tidak ada daya dan kekuatan kecuali (dengan pertolongan) Allah . Tiada tuhan (yang berhak diibadahi  dengan benar) melainkan hanya Allah . Kami tidak beribadah kecuali kepada-Nya . Bagi-Nya nikmat,anugerah & pujian yang baik (hasan) . Tiada tuhan (yang berhak diibadahi dengan benar) melainkan hanya Allah , dengan memurnikan ibadah hanya kepadanya . meskipun orang-orang kafir tidak menyukainya".
HR.Muslim (no,594) , Ahmad , Abu Dawud ( no.1506,1507) , An-Nasa'ie serta Ibnu Khuzaimah . Dari Abdullah bin Zubair Radiyyallahu Anhu

لاَإِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ, لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ يُحْييِ وَيُمِيتُ وَهُوَ عَلى كُلِّ شَئٍ قَدِيْر
"Laa Ila Ha Illa Allah Wahdahu Laa' Syarii Kalah , Lahul Mulk Wa Lahul Hamd , Yuhyii Wa Yumit , Wahuwa A'la Kulli Syai;iinn Qodir".
" Tiada Tuhan Yang Berhak disembah melainkan Allah yang Maha Esa , tidak ada sekutu baginya . Bagi-Nya kerajaan dan pujian . Dialah yang menghidupkan (orang yang sudah mati atau memberi roh janin yang akan dilahirkan) dan yang mematikan . Dialah Yang Maha kuasa atas segala sesuatu".
(Dibaca selepas shalat Zuhur,Asar,Isyak sekali manakala Subuh dan Maghrib 10 kali) .
Nabi saw pernah bersabda :"Barangsiapa yang setelah shalat Maghrib & Subuh membaca :
لاَإِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ, لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ يُحْييِ وَيُمِيتُ وَهُوَ عَلى كُلِّ شَئٍ قَدِيْر.
Allah akan tulis setiap satu kali 10 kebaikan , dihapus 10 kejahatan , diangkat 10 darjat , Allah akan lindungi dari setiap kejatahatan  , dan Allah lindungi dari godaan syaitan yang terkutuk".
(HR.Imam Ahmad & At-Tirmidzi )

اَللهُمَّ أَعِنِّيْ عَلَى ذِكْرِكَ،وَشُكْرِكَ،وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ.
Allahumma A'innni A'la Zikrika wassyukrika Wa Husni 'Ibadatik
"Ya Allah , tolonglah aku untuk berzikir kepada-Mu , bersyukur kepada-Mu , serta beribadah dengan baik kepada-Mu".
(HR.Abu Dawud , An-NAsaie , Al-Hakim dan dishahihkan oleh Imamul Adz Zahabi .) Du'a ini diwasiatkan oleh Rasulullah kepada Muadz Bin Jabal untuk membaca setiap akhir shalat . Du'a ini wajib membaca sebelum salam dan selepas memberi salam/selepas Shalat .)

سُبْحَانَ اللهِ     الْحَمْدُ لله    اللهُ اكْبَرُ
Subhanallah (33 kali) , Alhamdulillah (33kali) , Allahuakbar (33kali) , zikir ini dapat menggugurkan dosa-dosa yang lalu serta mendapat keampuan dari Allah .

Selanjutnya mengucapkan kalimat :


لاَإِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ, لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلى كُلِّ شَئٍ قَدِيْر
Kalimat ini wajib dibaca selepas shalat , ini kerana Nabi bersabda :
"Barangsiapa yang membaca kalimat tersebut setiap selesai shalat , akan diampuni kesalahan-kesalahannya , sekalipun seperti buih di lautan".
(HR,Muslim dan Ibnu Khuzaimah)

Kemudian membaca surah al-Ikhlash , Al-Falaq dan An-Naas selesai shalat Fardhu , selanjutnya membaca ayatul Kursi .

قيلَ يَا رسُوْل الله: أيُّ الدُّعَاء أسْمَع قال جوفَ اللَّيْلِ الآخِرِ وَدُبُرَ الصلوَات المكْتُوبَات
"Seseorang bertanya kepada Rasulullah SAW : Wahai Rasulullah,apakah doa yang paling didengar oleh Allah , Rasulullah menjawab : (berdoa) di tengah malam dan berdoa setelah selesai shalat wajib (5 waktu)

Selamat Beramal dengan Zikrullah ini , jika tidak nampak jelas tulisan arab itu boleh copy/paste di Microsoft Word untuk nampak lebih jelas . Jika masih tidak memahami boleh bertanya atau kepada tokoh-tokoh Ustaz Sunnah yang lain.....

9 comments:

  1. ASSALAM,

    BOLEH KAH DI GABUNG SEMUA SEKALI (DARI ISTGHFAR SAMPAI LAH KE AYATUL KURSI) SEBAGAI WIRID DAN ZIKIR SELEPAS SHALAT? BOLEHKAH DI AMALKAN ??

    MOHON PENCERAHAN SAUDARA ABU U'KASYAH ...

    ReplyDelete
  2. saya mengamalkan seperti diatas dengan beberapa penambahan.

    1. Allahomma inni asaluka ilman nafia warizqan toyyiba wamalamutakobbala.

    2. Baca 3 Kul dan ayatul kursi

    ReplyDelete
  3. Assalamu'alaikum wr wb
    Terima kasih atas pencerahannya ...
    Salam ...

    ReplyDelete
  4. Assalamu'alaikum wr wb
    Terima kasih atas pencerahannya ...
    Salam ...

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum tuan, terima kasih atas pencerahan, Mohon disimpan untuk diamalkan dan mohon dishare.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum tuan, terima kasih atas pencerahan, Mohon disimpan untuk diamalkan dan mohon dishare.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum tuan, terima kasih atas pencerahan, Mohon disimpan untuk diamalkan dan mohon dishare.

    ReplyDelete
  8. allahuakbar...allahuakbar...allahuakbar..

    ReplyDelete
  9. mohon untuk copy dan sebarkan

    ReplyDelete