Monday 7 March 2011

Ruqyah (pengubat) kepada Saudara Yang sedang Sakit dan Doa Pengubat Luka

 بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
الحمد لله,نحمده وَنسعينه ونستغفره ,ونعوذ باللهِ منْ شرورِ أَنفسنا وَمنْ سيئاتِ أعْمالنا,من يهده الله فلا مضلَّ لهُ,ومنْ يضللْ فلا هادِي له,وأشهد أن لاإله إلاَّ اللهُ وحده لا شريك له,وَأشهد أنَّ محمدا عبدُه ورسوله .وصلى الله على نبينا محمد وعلى آله وصحبه وأتْبعه .
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين وعلى آله وأصْحابه الطيبين والطاهرين,ومن اتبِعهم بإحسانِ إلى يوم الدينِ.
 اللهم صلى على محمد وعلى آل محمد كما صليت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم إنك حميدٌ مجيد


أمَّا بعدُ :

Setiap penyakit itu pasti mempunyai penawarnya . Setiap penyakit atau cubaan daripada Allah Azzawajalla adalah satu ujian , tanda kesanyangan / peringatan serta meningkatkan ibadat kepadanya dan juga dapat menghapuskan dosa-dosa yang lalu . Jika kita telah terkena sesuatu penyakit maka kesalahan-kesalahan seperti dengan hati,pendengaran,penglihatan,lisan (mulut), dan seluruh anggota badan kalian akan diampunkan oleh Allah Azzawajalla . Dan terkadang , penyakit itu adalah hukuman atau peringatan dari Allah agar kembali ke pangkal jalan iaitu taubat kepadanya . Jelas firman Allah Azzawajalla :

وَمَآ اَصَبَكمْ مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُواْ عَن كَثِيرٍ
"Dan musibah apa pun yang menimpa kamu adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri , dan Allah memaafkan banyak (dari kesalahan-kesalahanmu)". (QS.Ash-Syua'ara:30)

Al-Hafidz Ibnu Kathir Rahimahullah berkata :"Cubaan itu berupa penyakit,penderitaan,kesengsaraan,musibah & bencana ." (Tafsirul Ibnu Kathir 1/575 , Al-Kitab Ruqyah Ash-Syari'eeyyah)
Allah Azzawajalla berfirman lagi dalam Surah ash-Syua'ara:80 ;
وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ
"Dan apabila aku sakit, Dia-lah Yang Menyembuhkan aku".
Perubatan atau (Ruqyah Ash-Syar'ieeyyah) kepada orang lain yang membawa maksud jika kita menziarahi saudara kita yang mengalami kesakitan , kita digalakkan meruqyah/mengubatinya mengikut cara Al-Quran & As-Sunnah sepertimana dilakukan oleh Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam . Dianjurkan bagi kaum Muslimin yang menziarahi orang yang sakit , hendaklah ia berdoa dengan doa yang matsur atau khusus mengikut cara Rasulullah agar dia disembuhkan oleh Allah yang Maha Penyembuh .
Letakkan tangan kanan yang mana saudara itu terasa sakit ,
- Tidaklah seorang hamba Muslim menjenguk orang sakit yang belum datang ajalnya , lalu dia mengucapkan tujuh kali do'a berikut :

أَسْأَلُ اللهَ الْعَظِيْمَ رَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِيْمِ أَنْ يَشْفِيَكَ
(As' Allullahal A'zhimm Robbal A'rshil A'zhimm Ayyy' Yashfiyak)
"Aku mohon kepada Allah Yang Maha Agung , Rabb (Tuhan) Arasy yang agung,agar Dia menyembuhkanmu". (Dibaca sebanyak 7 kali)

Shahih : HR.At-Tirmidzi (no.2083) dan Abu Dawud (no.3106) . Lihat Shahih al-Jaamish Shoghir (no.6388) .

Nabi .s.a.w. bila menziarahi orang sakit , lalu baginda mengucapkan :


لاَ بأْسَ,طَهُرٌ إِنْ شَاءَ اللهُ تَعَلَىَ
(Laaa' Ba'sa Tohur Inshaallahu Ta'ala)
"Tidak mengapa , semoga sakitmu ini membuat dosamu bersih , dengan izin Allah (Inshaallah)".
Shahih : HR.Al-Bukhori (no.5656) Kitab Husnul Muslimin karangan Syaikh Said Wahf Al-Qahtani .


Juga membaca doa' matsur/khusus ini :

بسمِ اللهِ يُبْرِيْكَ,وَمِنْ كُلِّ دَاءٍ يَشْفِيْكَ,وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَ حَسَدَ,وَشَرِّ كُلِّ ذِيْ عَيْنٍ.
(Bismillahi Yubrik,Wamin Kulli Daa'Inn Yashfiik,Wa min Syarri Hasidin Izha hasad,Wa Syarri Kulli Zhii A'inn)
"Dengan menyebut Nama Allah,mudah-mudahan Dia membebaskan dirimu dari segala penyakit,mudah-mudahan Dia akan menyembuhkan-MU , melindungimu dari kejahatan orang dengki jika dia mendengki dan dari kejahatan setiap orang yang mempunyai mata jahat".
Shahih HR.Muslim (no.2185 (39) dari Saidatina Aisyah RA.



Diharapkan saudara/saudari Muslimin semua dapat mengamalkan doa' yang matsur/khusus berdasarkan dalil Al-Quran & As-Sunnah agar dapat disembuhkan oleh Rabbul Azzawajalla (Allah) kerana Allah hanya menerima Sunnah bukan tokok tambahan dalam Dinul Haq Islami (Agama Islam Yang Benar bukan Bathil) .



No comments:

Post a Comment