Friday 25 March 2011

Mengubati Sakit Demam dan Larangan Mencelanya

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين ، والصلاة والسلام على النبي محمد بن عبد الله وعائلته
والأصدقاء والأسرة ، والذين يتبعون خطاه ، صلى الله عليهم وعلى آل النبي


(Pengubatan Ruqyah Cara Sunnah Rasulullah .s.a.w. yang mengikuti Al-Quran As-Sunnah)
Lihat Kitab Al-Hikmah Kawarith Warruqyah Ash-Syar'ieyyah halaman 130 , Syaikh Yazid Abdul Qadir Jawas , Pustaka Imam Ash-Syafi'ee , Jakarta (Hikmah Di Balik Musibah & Ruqyah Ash-Syar'ieyyah)

1 . (Bab Demam)
 Rasulullah .s.a.w. bersabda :"Janganlah kamu mencaci maki penyakit demam , kerana sesungguhnya demam itu akan menghapus dosa-dosa anak Adam sebagaimana menghilangkan kotoran besi".
(Shahih Muslim (no.2575) .

Rasulullah .s.a.w. bersabda :

 " Demam itu merupakan bahagian dari panas Jahannam , kerana itu dinginkanlah ia dengan air".
(Shahih : HR.al-Bukhari (no.3263) ,5725) , Muslim dan Ibnu Majah dari Aisyah RA. , Hadith ini diriwayatkan juga dari Ibnu Abbas , Ibnu U'mar , Rafi' Bin Khadij & Asma' Binti Abu Bakar)

Hukum Mencela Demam adalah (Makruh) : "Lihat Kitab Al-Adzkar An-Nanawiyyah hlm.591

Walaupun sekadar makruh sahaja , tetapi lama-kelamaan menjadi haram . Demam itu adalah salah satu ujian dari Allah yang kecil sahaja maka dengan itu sejukkanlah ia dengan air dan insyaAllah akan disembuhkan oleh Allah Azzawajalla .
 Kami diriwayatkan di dalam Shahih Muslim dari Jabir Radiyallahu Anhu bahawa Rasulullah Sallallahu A'laihi Wassalam masuk menemui Ummu Saib - atau Ummul Musayyib dan bersabda :


مَالَكِ يَا أمُُّ السَّائِبِ - أوْ يَا أمُّ الْمُسَيِّبِ تزفْزِفينَ؟ قَالَتْ : الْحُمَّى،لاَ بَارَك اللهُ فِيْهَا،فَقلَ : لاَ تَسُبِّيْ الْحُمَّى،فَإِنَّهَا تُذْهبُ خَطَايَا بَنَيْ آدَمَ كَمَا يُذهبُ الْكِيْرُ خَبثَ الْحَديْدِ
"Ada apa denganmu , Wahai Ummu Saib - atau Ummul Musayyib - tubuhmu gementar ? Dia menjawab ,'Demam , semoga Allah tidak memberkatinya !"Baginda bersabda :"Jangan kamu mencela demam , kerana demam itu menghilangkan dosa-dosa anak Adam sebagaimana api menghilangkan karat besi".

Kata arab dalam hadith ini "tuzafzifina" bererti bergerak ke mana ke mari dengan gerakan yang cepat , maksudnya gementar . Lafaz tersebut dengan huruf 'TA' dhammah kemudian dua huruf zain . Diriwayatkan pula dengan huruf ra', tapi huruf zain . Diriwayatkan pula dengan huruf ra' tapi huruf zain lebih masyhur . Di antara yang meriwayatkannya adalah Ibnu Atsir . Penulis kitab al-Mathali' meriwayatkan dengan huruf zai . Pada riwayat lain dengan huruf ra' dan qaf , tapi yang masyhur adalah fa' baik dengan huruf zai ataupun ra'.

Wallahu'allam...  

1 comment:

  1. artikel yg menarik. izin sy pinjam untuk share dibelog saye. :)

    ReplyDelete