Monday 21 March 2011

Doa Mengelak Lupa & Doa Memohon Keteguhan Iman (al-Quran & Hadith Yang Shahih)

بِسْم اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم
إِنَّ الْحَمْدَ لله ,نحمده وَنسعينه ونستغفره ,ونعوذ باللهِ منْ شرورِ أَنفسنا وَمنْ سيئاتِ أعْمالنا,من يهده الله فلا مضلَّ لهُ,ومنْ يضللْ فلا هادِي له,وأشهد أن لاإله إلاَّ اللهُ وحده لا شريك له,وَأشهد أنَّ محمدا عبدُه ورسوله .وصلى الله على نبينا محمد وعلى آله وصحبه وأتْبعه .
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين وعلى آله وأصْحابه الطيبين والطاهرين,ومن اتبِعهم بإحسانِ إلى يوم الدينِ.

اما بعد :
Doa Untuk Mengelak Lupa :

اَللهُمَّ زِدْنَا وَلاَ تَنْقُصْنَا،وَأَكْرِمْنَا وَلاَ تُهِنَّا،وَأَعْطِنَا وَلاَ تَحْرِمْنَا،وَآثِرْنَا وَلاَ تُؤْثِرْ عَلَيْنَا،وَارْضِنَا وَارْضَ عَنَّا
(Allahumma Zhidna Wala Tanqusna , Wa Akrimna Wala Tuhinna , Wa A'aathina  Wala Tahrimna , Wa Aaa' tsir A'laina , Wardhina Wardha A'nna)
"Ya Allah , tambahkanlah buat kami jangan Engkau kurangkan . Muliakanlah kami , jangan dihina . Berilah buat kami , jangan ditahannya , dan pilihlah kami jangan Engkau biarkan , dan redhailah kami dan redhailah pula usaha kami".
(HR. At-Tirmidzi no.3173 , Lihat Tafsirul Ibnu Kathir . tafsir ayat 1 , Suran al-Mukminun , Kitab Fiqhul Ad'Iyyah Wal Adzkar)

Dalam Tafsir Ibnu Kathir , diriwayatkan oleh Sayyidin Umar al-Khattab RA. bahawa Nabi .s.a.w. pernah berdoa apabila turunnya surah al-Mukminun seperti di atas . Memerhatikan inti sari munajat di atas , digalakkan hamba agar memohon kepada Allah dalam anugerah-Nya , baik umur , rezeki , harta , anak-anak yang soleh , solehah dan sebagainya , yang dinilai manusia sebagai nikmat .
Menurut At-Tirmidzi , an-Nasa'ie dan al-Hakim , doa ini dibacakan oleh Nabi sebaik sahaja selesai menerima wahyu . Justeru , kita digalakkan membaca doa ini semasa memperolehi ilmu atau sedang menghafaz ilmu yang agak susah atau pun senang agar dikurniakan tidak lupa dalam otak kita , serta sentiasa ingat apa yang dipelajarinya . InsyaAllahu Ta'ala .

Adab-Adab Pelajar Terhadap Gurunya :

Ash-Syaikh Muhammad Shalih bin Al-Utsaimin menggariskan adab-adab di bawah agar diamalkan oleh seseorang pelajar dalam urusannya dengan guru . Perkara ini wajar diberi perhatian untuk mendapatkan keberkatan daripadanya :

- Memberikan sepenuh perhatian (fokus) kepada gurunya
- Mendiamkan diri sewaktu guru sedang menyampaikan pelajaran
- Menunjukkan minat terhadap apa yang disampaikan oleh guru
- Tidak meninggikan suara terhadap guru , sebaliknya memadailah berkata dengan suara yang boleh didengari .
- Sekiranya perlu bertanya , pastikan guru bersedia menyediakan jawapan
- Menghormati guru di hadapan dan di belakangnya
- Menutup kelemahan guru agar tidak didedahkan tanpa keperluan
- Mendoakan kebaikan baginya .

Dipetik daripada Kitab Syarah Adab dan Manfaat Menuntut Ilmu karangan Syeikh Al-Utsaimin Rahimahullah , terjamahan & terbitan Pustaka Imam Ash-Syafi'ee , Jakarta .
Berdasarkan firman Allah .s.w.t. dalam dalil al-Quran ;





فَسۡـَٔلُوٓاْ أَهۡلَ ٱلذِّكۡرِ إِن كُنتُمۡ لَا تَعۡلَمُونَ
"Maka bertanyalah kamu kepada orang yang berilmu jika kamu tidak mengetahui". (QS.An-Nahl: 43)

Doa Memohon Keteguhan Iman :

اَللهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ إِيْمَانًا لاَ يَرْتَدُّ،وَنَعِيمًا لاَ يَنْفَدُ،وَمُرَافَقَةَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي أَعْلَى جَنَّةِ الْخُلْدِ
(Allahumma Inni As A'luka Imanan Laa' Yartaddu , Wa Na'iiman Laa'Yanfazhu , Wa murafaqata Muhammadin Sallallahu A'laihi Wassalama Fii A'ala Jannatil Khuldi)
"Ya Allah , sesungguhnya aku memohon kepada-Mu iman yang tidak lepas (murtad) , nikmat yang tak akan habis dan menyertai Nabi Muhammad .s.a.w. di Syurga yang paling tinggi selama-lamanya ".
(HR. Ibnu Hibban no.2436 , Kitab Fiqhul Ad'Iyyah Wal Adzkar)

Imam Ibnu Rajab al-Hanbali berkata , ramai sahabat menangis tatkala hampir mati . Apabila ditanya , mengapa menangis . Mereka menjawab ;"Allah .s.w.t. membahagikan hamba-Nya kepada dua golongan , yang pertama adalah ahli Syurga dan yang kedua ahli neraka". Kamu tidak tahu di manakah kedudukan-Mu .
(Lihat kitab Jami' al-Ulum : hadith ke-4 , hal.219 , Kitab Fiqhul Ad'Iyyah Wal Adzkar)
Menurut sebuah hadith shahih diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhori , Nabi .s.a.w. bersabda maksudnya ;"Sesungguhnya amalan kamu dinilai pada bahagian akhirnya ,"Maksud hadith ini ketentuan akhirnya jika baik , maka syurgalah tempatnya demikian sebaiknya jika buruk , nerakalah tempatnya ."
(Riwayat al-Bukhori , no.3208 , Muslim 2643)

Sebaliknya kita diwajibkan memantapkan keimanan kita yang teguh serta mempunyai iman dan taqwa kepada Allah Azzawajalla supaya mendapat "Halawatul Iman" , kemanisan iman kerana kita melakukan zikir , membaca al-quran , menuntut ilmu Allah , Shalat Sunat (Qiamulail) mestilah mempunyai iman yang kuat . Diharapkan kita menjadi golongan ahli Zikir yang selalu menangis kerana Allah begitu saya juga .

Wallahua'allam .....

No comments:

Post a Comment