Tuesday 22 March 2011

Doa Sujud & Rukuk (Sunnah Nabi .s.a.w.)

بسم الله الرحمن الرحيم
أَلْحَمد لله الذيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَه باهدَى وَدِينِ الحق لِيُظهرهُ على الدينُ كُلِّه وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْركُوْنَ وأشهد أن لاإله إلاَّ اللهُ وحده لا شريك له,وَأشهد أنَّ محمدا عبدُه ورسوله .وصلى الله على نبينا محمد وعلى آله وصحبه وأتْبعه


امَّا بعْدُ :


( Sujud beginilah cara Sunnah Rasulullah Sallallahu A'laihi Wassalam , kaki diwajibkan rapat tidak boleh merenggang kedua belah kaki mahupun kaum lelaki atau wanita )

Sujud tidak boleh seperti anjing , hidung mesti diletakkan di atas tempat sujud begitu kepala serta kaki wajib rapat bukan renggangkan , perhatikan gambar di atas :

- kedua telapak kaki hendak tegak , posisi hendaklah menghadap qiblat .
- Sujud dengan 7 anggota badan .
- Punggung agak lurus , tangan perlu dibesarkan kecuali makmum yang shalat berjema'ah . Jika sendirian hendaklah membesarkan tangan itu begitu Imam yang mengimami shalat .

Jika tidak jelas akan gambar di atas boleh lihat gambar ini , laman webnya :

http://www.lakii.com/img/all/Oct05/c30PtD10140820.jpg

Hadith yang telah diriwayatkan di dalam Shahih Muslim dari riwayat Huzhaifah yang telah berlalu pada bab Rukuk tentang sifat shalat Nabi sallallahu A'laihi Wassalam iaitu , ketika baginda membaca surah Al-Baqarah , surah Ali Imran dan surah An-Nisa' dalam satu raka'at . Baginda tidak melewati ayat tentang rahmat dan tidak melewati ayat tentang azab kecuali memohon perlindungan azab . Kemudian nabi membaca :

سُبْحَانَ رَبِّيَّ الأَعْلَى
"Maha Suci Tuhanku Yang Maha Tinggi".
(Hadith Riwayat Ahmad , Abu Dawud dan lainnya , Lihat Kitab Al-Ijra' Shalat Nabi Muhammad Sallallahu A'laihi Wassalam hal.21 ,Maktabah Imam Ash-Syafi'ee , Jakarta , AlAdzkar An-Nanawiyyah hal.93 dan juga Siffatuss Sallatin Nabi karangan Albani )

وَإذَا سَجَدَ - ايْ أَحَدُكُمْ - فَلْيَقُلْ : سُبْحَانَ رَبِّيَّ الأَعْلَى
"Dan apabila salah seorang dari kamu sujud , hendaklah membaca :(Subhana Rabiyyal A'la) , Maha Suci Tuhanku Yang Maha Tinggi " .
(Kitab Al-Adzkar An-Nanawiyyah hal.94 dan Kitab-kitab Sunan )

Kami diriwayatkan di dalam shahih al-Bukhori dan Shahih Muslim , dari Aisyah Radiyallahu Anhu dia berkata Nabi .s.a.w. dalam rukuk dan sujudnya banyak membaca :

سُبْحَانَكَ اللهُمَّ رَبَّنَا وَبِحَمْدِكَ،اللهُمَّ اغْفِرْلِيْ
Subhanakallahumma Robbana Wabihamdika, Allahumaghfirlii
(Maha Suci Engkau ya Allah dan segala puji bagi-Mu . Ya Allah ampunilah aku)
(Al-Adzkar An-Nanawiyyah hal.93 dan Muttafaqun Alaih .)

Kami diriwayatkan di dalam Shahih Muslim , dari Aisyah Radiyyallahu Anhu seperti yang telah berlalu dalam bab Rukuk bahawa Rasulullah .s.a.w. dalam rukuk dan sujudnya membaca :

 سُبُّوْحٌ قُدُّوْسٌ رَبٌّ المَلاََئكةِ والرُّوْحِ
Subbuhun Quddusuunn Robbil Malaaa Ikati Warruuhh
(Wahai Zhat yang Maha sempurna lagi Maha suci Tuhan para Malaikat dan Malaikat Jibril)
(HR.Muslim (1/353) Al-Adzkar An-Nanawiyyah hal.93)

Kami diriwayatkan di dalam Shahih Muslim dari Aisyah Ra. dia berkata , "Aku mencari Nabi .s.a.w. di suatu malam dan aku menemui baginda sedang rukuk dan sujud sambil mengucapkan :

سُبْحَانَكَ وَبِحَمْدِكَ،لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَنْتَ
Subhanaka Wabihhamdika , Laa Ila Ha Illa Anta
(Maha Suci Engkau dan segala Puji bagi-Mu . tiada tuhan yang patut di sembah melainkan Engkau)
(Al-Adzkar An-Nanawiyyah hal.94 , dan Shahih Muslim (1/352) Abu A'wanah & an-Nasa'ie)
Boleh menambah (اللهمَّ) Allahumma , "Subhanakallahumma Wabihamdika " . ataupun seperti di atas .

Kemudian boleh juga digalakkan membaca doa ketika sujud sepertimana di katakan di atas , iaitu :

اَللهُمَّ (وَفِيْ لَفَظٍ : رَبِّ) اغْفِرْلِيْ ، مَا أَسْرَرْتُ وَمَا أَعْلَنْتُ
Allahumma / Robbighfirlii Ma Asrortu Wama A'lantu
(Ya Allah (dalam riwayat lain disebutkan : Rabb ku/Tuhan ku) ampunilah aku , apa-apa yang aku sembunyikan dan apa-apa yang aku nampak )
(Hadith Shahih , lihat Shahih Sunan an-Nasa'ie (1/241) , Kitab Al-Adzkar Yaum Wal Lailah , Syaikh A'lauddin Al-Utaibi hal.127)


Kami diriwayatkan di dalam Shahih Muslim dari Abu Hurairah RA. bahawa Rasulullah Sallallahu A'laihi Wassalam bersabda :

أَقْرَب مَايَكُوْنُ العَبْدُ منْ رَبِّهِ وَهُوَ سَاجِدٌ،فَأكْثِروْا الدُّعَاءَ
"Keadaan paling hampir antara seorang Hamba dengan Tuhan-Nya adalah ketika dia sujud , maka perbanyakkanlah doa ( dalam keadaan sujud ) ".

Kami diriwayatkan di dalam Shahih Muslim dari Ibnu Abbas Radiyallahu Anhu bahawa Rasulullah .s.a.w. bersabda :

فَأَمَّا الرُّكُوْعُ فَعَظِّمُوْا فيهِ الرَّبَّ عَزَّ وَجَلَّ،وَأما السُّجوْد فَاجْتَهِدُوْا فِي الدُّعَاء فَقمِنٌ أن يُسْتَجَابَ لكمْ
"Ketika rukuk , takzimkan (agungkan) Allah Azza Wajalla dan di waktu sujud berdoalah dengan sungguh-sungguh kerana saat itu patut untuk diqabulkan bagi kamu".

Selepas membaca doa-doa yang khusus (rukuk & sujud) yang telah ditulis di atas , doalah apa yang diminta kerana Allah menyuruh kita selalu berdoa dengan nama-nama asma'nya iaitu asma ul Husna . InsyaAllah , permohonan kita akan dikabulkan jika kita ikhlas , mengikuti sunnah Nabi , bersih dari hati yang lalai , doa mengikut Al-Quran & As-Sunnah , bersih dari badan yang memiliki kekotoran , tempat yang bersih serta khusyu' kepada Allah apa yang kalian minta kepada-Nya .

Wallahu a'llam ...



No comments:

Post a Comment