Friday 11 March 2011

Tempat-tempat disunnahkan menziarah di Kota Madinah

الحمد للهِ ربِّ الْعَلمِين,وَالصَّلاَةُ والسَلاَمُ عَلَى أَشْرَف الأَنبِيأَ وَالْمُرْسَلين وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبه أجمَعين وَمنْ تَبِعَهُمْ بإِحْسَانٍ إلى يومِ الدِّيْنَ

أَمَّا بعدُ  :

 Selain shalat di Masjid An-Nabawi dan menziarahi ke kuburan Rasulullah .s.a.w. serta kedua Sahabat beliau , Abu Bakar & Umar Al-Khattab RA. , disunnahkan pula berziarah ke beberapa tempat di Kota Madinah Al-Munawwarah :

1 . Masjid Quba'
 Berdasarkan pada hadith Abdullah Bin Umar Radiyallahu Anhu , beliau berkata :
  " Adalah Rasulullah .s.a.w. mendatangi Masjid Quba' dengan berkenderaan atau berjalan kaki lalu beliau shalat (disana) dua rakaat". (HR.Al-Bukhari no.1194,& Muslim )

Baginda .s.a.w. bersabda lagi :

 "Dari Abdullah Bin Dinar , ia berkata : Bahawasanya Ibnu U'mar mendatangi Masjid Quba' setiap hari sabtu dan berkata :'Aku melihat Nabi .s.a.w. mendatanginya setiap hari Sabtu".
(HR.Muslim (no.3381)

Dalam hadith lain , Rasulullah .s.a.w. bersabda :

منْ تَطهر فيْ بيْتِهِ ثمَّ أتى مَسْجد قُباء فصَلَّى فيه صلاةً كَانَ لهُ كأجْرِ عُمْرَةٍ
"Barangsiapa yang bersuci (berwudu') di rumahnya kemudian mendatangi Masjid Quba',lalu mengerjakan shalat di Masjid itu , maka baginya pahala seperti Umrah".
(HR.Ibnu Majah & An-Nasa'ie dan dishahihkan oleh Syaikhul Muhaddith Albani .Lihat Shahih Sunan Ibnu Majah (1/422-423,no.1168 , Shahih Sunan An-Nasa'ie (1/231,no.698)

2. Kuburan kaum Muslimin di Perkuburan Baqi'
3. Kuburan para Shuhada' Uhud

 Hal ini berdasarkan pada umum hadith-hadith Nabi .s.a.w. yang menganjurkan ummatnya untuk berziarah ke kuburan seperti hadith Buraidah RA. bahawa Nabi .s.a.w. bersabda :

كُنْتُ نهَيْتكم عنْ زيَارَةِ الْقبوْرِ فزوْرُوْها
"Dulu aku pernah melarangmu dari menziarahi kuburan . (Sekarang) , ziarahilah kuburan".
HR.Muslim . Lihat Muntakshar Shahih Muslim (no.496)

 Dalam hadith Abi Hurairah RA. berbunyi :

زوْزوْا الْقُبُوْر فَإِنَّها تُذكركمُ الْمَوت
"Ziarahilah kuburan . Kerana sesungguhnya menziarahi kuburan akan mengingatkan kalian kepada kematian". (HR.Muslim , lihat Muntakshar Shahih Muslim (no.495)

 Demikian pula Rasulullah saw telah memberikan suri teladan dengan perbuatannya . Beliau berziarah ke kuburan para Shuhada' perang Uhud & kuburan kaum Muslimin di Baqi' .(shahih Muslim) . Apabila anda berziarah ke kuburan kaum Muslimin dimana sahaja , hendaklah mengucapkan salam yang telah diajarkan oleh Baginda Nabi .s.a.w. sebagai berikut ;

السَّلاَمُ عَلَى اَهْلُ الدِّيَارِ مِنَ الْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُسْلِمِيْنَ وَيَرْحَمُ اللهُ الْمُسْتَقْدِمِيْنَ مِنَّا وَالْمُسْتَأْخِرِيْنَ وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللهُ بِكُمْ لاَحِقُوْنَ
(Assalamu A'la Ahluddiyar Minal Mukminin Wal Muslimin Wa Yarhamullahul Mustaqdimin , Minna Walmusta'khirin Wa Inna InshaAllah bikum Laa'Hiqqunn)
"Salam sejahtera semoga dicurahkan kepada penghuni perkampungan (kuburan) ini dari kalangan orang-orang Mukminin dan Muslimin . Semoga Allah memberi rahmat kepada orang-orang yang telah mendahului kita , serta orang-orang yang akan menyusul (mereka) , dan InsyaAllah kami juga akan menyusul kalian". (Lihat Shahih Muslim) no.2253)

Jika kalian menziarahi tempat-tempat peperangan seperti contohnya bekas perang Khandaq maka tidak perlu bertawassul , bertabaruk , berdoa atau melakukan upacara Bid'ah , hanya perlu mengingati sejarah peninggalannya begitu dengan Masjid-Masjid lama di sekitar kota Madinah .

Tawwasul bermaksud :"menjadikan mereka sebagai perantara",takut menjadi kesyirikan
Tabaruk :"mencari keberkatan"....

No comments:

Post a Comment