Tuesday 7 June 2011

Hadith Keutamaan Berjalan Ke Masjid dan Keutamaan Di Masjid

بــــســـم الله الـــرحــــمـــن الــرحـــيــم
الـــحـــمــد لله رب الـــعـــلــمــيــن،والصـــلاة والـــســلام عـــلــى أشرف الأنبياء والمرسلين،وصلواة الله وسلموه على خمسة وعشـــرون والنبي والرســـول الـــكاريـــم،وصـــلى الله عـــلــى نـــبــيــنـا مــحــمــد رســـول الله صــــلى الله عـــليـــه وســـلِّـــم،وعلى آله وصحـــــبـــــه أجـــمـــعـــيــن والطـــيــبــيــن والطـــاهـــريـــن ومـــن تـــبــعــهــم بــــإحـــســـان إلى يـــوم الـــديـــن

أمــــــا بـــعـــد:




A. Keutamaan Di Masjid Untuk Sholat Berjemaah (2 Hadith Tentang Ini) :

- Pelakunya Lebih Disenangi Allah A'zzawajalla .

Allah berasa senang terhadap perjalanan hamba-Nya menuju Masjid dengan keadaan berwudhu' terlebih dahulu di rumahnya . Hal ini berdasarkan hadith berikut :

عـن أبـي هـريــرة رضــي الله عـنـه قــال رسـول الله صــلـى الله عـلـيـه وسـلـم لا يـتـوضــأ أحـد فـيـحـسـن وضـوءهُ ويــســبــغـه ثــم يــأْتــي المــســجـد لا يـريــد إلا الــصــلاة فــيــه إلا تـبــشـبش الله إلـيـه كـمـا يـتـبـشبــش أهـل الـغـائـب بـطـلـعــتِهِ
Mafhumnya :"Dari Abu Hurairah Radiyallahu Anhu dia berkata , Rasulullah .s.a.w. pernah bersabda :'Tidaklah seseorang yang berwudhu' dengan sempurna (di rumahnya) , lalu pergi ke masjid yang tidak lain untuk mengerjakan sholat , melainkan Allah amat senang kepadanya sebagaimana amat senangnya seseorang yang bertemu kembali dengan temannya yang sudah lama tidak bertemu".

(Hadith Riwayat Ibnu Al-Khuzaimah , jil 2, Halaman 374 ,no.11491 ,A'zami melilai sanad hadith ini adalah shahih)

Al-Imam Ibnu Khuzaimah Rahimahullah telah membahas hadith ini dalam satu bab tersendiri :

 "Iaitu bab Allah berasa senang terhadap perjalanan hamba-Nya menuju Masjid dalam keadaan telah berwudhu' "
(HR. Ibnu Al-Khuzaimah)

 Perlu diperhatikan ,bahawa semua sifat yang disandarkan kepada Allah hanya berlaku untuk diri-Nya saja dan tidak berlaku bagi selain-Nya ...

B. Kelak Pelakunya Akan Mendapat Cahaya Yang Sempurna :

Orang yang berjalan menuju ke Masjid dalam kegelapan , kelak pada hari Kiamat akan mendapat cahaya yang sempurna . Ini berdasarkan hadith Buraidah Radiyallahu Anhu dari Nabi Sallallahu A'laihi Wassalam bahawa baginda bersabda :

بـَشِّـرْ الْـمَـشَّـائـِيْـنَ فِي الْـظُّـلَمِ إلَى الْـمَـسَــاجِدِ بِـالـنُّــوْرِ الــتَّـامَّ يــَوْمَ الْـقِـيَـامَــةِ
Mafhumnya :"Sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang berjalan menuju ke Masjid dalam kegelapan bahawa mereka kelak pada hari Kiamat akan mendapat cahaya yang sempurna".

(HR. Abu Dawud , jilid 1 halaman 220 dan 561 , Syaikh Albani menilai hadith ini shahih)

Hadith Keutamaan Di Masjid :

- Pelakunya Mendapat Kemuliaan Dari Allah .s.w.t.

Hal ini berdasarkan hadith Baginda Rasulillah .s.a.w. berikut :

Mafhumnya :"Dari Salman , dari Nabi .s.a.w. bahawa baginda bersabda :'Barangsiapa berwudhu' di rumahnya , lalu mendatangi Masjid , bererti dia menjadi tamu Allah, dan sudah menjadi kewajipan bagi pihak yang dikunjungi untuk memuliakan pihak yang mengunjunginya".

(Hadith Riwayat at-Thabrani , jilid 6, h.253 , halaman no.6139))


Mafhumnya :"Dari Amr bin Maimun Rahimahullah , dia berkata , saya mendapati beberapa orang sahabat Rasulullah .s.a.w. mengatakan ,' Masjid adalah rumah Allah , dan sudah menjadi kewajipan bagi Allah untuk memuliakan orang yang mengunjungi-Nya".

(Riwayat al-Baihaqi , jilid 3 , halaman 82 no. 2943)))

Dalam lafaz yang lain disebutkan :

عــن عـمـر بـن مـيـمـون عـن عـمـر رضــي الله عـنـه قـال المــســاجـد بـيـوت الله فــي الأرض وحـــــقٌ عـلـى الــمـزور أن يــكــرم زائرهُ
Mafhumnya :"Dari Amr bin Maimun , dari Umar r.a. dia berkata , 'Masjid adalah rumah Allah di muka bumi dan sudah menjadi kewajipan bagi pihak yang dikunjungi untuk memuliakan pihak yang mengunjunginya".

(( Hadith Riwayat Ibnu Abi Syaibah jilid 13 , halaman 318 , no.35758)))

- Dosa akan diampuni oleh Allah At-Tawwab (Tuhan Penerima Taubat)

 Ini berdasarkan hadith Abdullah bin Abbas Radiyallahu Anhu dari Nabi .s.a.w. yang menyebutkan bahawa Allah .S.W.T. pernah berfirman kepada Nabi .s.a.w. ketika baginda sedang tidur : (al-Hadith Qudsi)

Mafhumnya :"...Ya MUHAMMAD , tahukah kamu amal yang bagaimana yang selalu dicari-cari oleh para malaikat yang paling dekat dengan Allah ? Aku berkata ,'Ya , tahu , iaitu amal-amal yang dapat menghapuskan dosa tetap tinggal di Masjid setelah selesai sholat berjema'ah dan tetap menyempurnakan wudhu' ketika keadaan berat . Barangsiapa yang mengerjakan yang demikian , dia akan hidup dengan kebaikan , akan mati dengan mendapat kebaikan dan bebas dari dosa sebagaimana keadaannya ketika dilahirkan oleh ibunya..."

(Hadith Riwayat at-Tirmidzi)

- Para Malaikat berselawat Untuknya ...

 Seseorang yang tinggal di masjid menunggu saat di kerjakannya sholat berjema'ah , sedang dia tidak melakukan perkara-perkara yang boleh mengganggu orang lain , dianggap sedang mengerjakan sholat . Bahkan para malaikat berselawat (memohon keampunan dan rahmat) untuknya selama dia berada di tempat sholatnya , baik saat sebelum dikerjakannya sholat berjema'ah mahupun sesudahnya . Hal ini berdasarkan hadith berikut :

عــن أبـــي  هـريــرة رضــي الله عـنـه قــال رسـول الله صــلـى الله عـلـيـه وسـلـم قــال لايــزال الــعـبـد فـي صــلاةٍ مــا كــان فــي مــصــلاة يـنـتــظــر الــصــلاة وتــقــول الــمــلائــكـة اللهــم اغــفــرلــه اللهــم ارحــمـه
Mafhumnya :"Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah .s.a.w. pernah bersabda :'Seorang hamba tetap dianggap sedang mengerjakan sholat selama dia berada di tempat sholatnya , saat menunggu waktu dikerjakannya sholat berjema'ah .Para malaikat mendoakannya dengan berkata , 'Ya Allah ampunilah dia . Ya Allah , berilah dia rahmat..."

Dalam lafaz Riwayat Imam Muslim disebutkan :

والــمــلائــكـة يــصــلون عــلــى أحــدكــم مــا دام فــي مــجــلــســه الــذي صـلى فـيـه يــقـولـون اللهــم ارحـمـه اللهــم اغــفــرلــه اللهــم تــب عــلــيــه مــالــم يــؤذ فــيــه مــالــم يــحــدث فــيه
Mafhumnya :"Para malaikat berselawat untuk seseorang di antara kamu selama dia berada di tempat sholatnya . Mereka berdoa ,' Ya Allah , rahmatilah dia . Ya Allah , ampunilah dia . Ya Allah terimalah taubatnya ,' Yakni selama dia tidak melakukan perkara-perkara yang mengganggu orang lain dan belum berhadas".

(Hadith Riwayat Imam al-Bukhari , jilid 2 , halaman 286 , no.457))


Diharapkan kepada semua kaum Muslimin & Muslimat terutamannya (Ahlussunnah Wal Jama'ah ) (ASWJ) dapat membaca nota Minda Sunnah ini agar kita mengikut Al-Quran dan As-Sunnah sebagai penyelamat di dunia & di akhirat . Tulisan ini ditulis oleh sahabat pengasas Minda Sunnah Abu Adam Rawahah Sunni al-Uthmani al-Qassim untuk sementara waktu ....

Semoga Allah Ta'ala merahmati dan memberi keampunan (maghfirah-Nya) kepada kita semua ...

إن شــــــاء الله تـــعــالــى

1 comment:

  1. Salam
    Saya dan keluarga memulangkan kepunyaan kamu yang ada pada kami

    ReplyDelete