Saturday 4 June 2011

Fatwa 2 Mengenai Shalat (Menurut Ulama' Salaf Soleh)

بِسْم اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم
إِنَّ الْحَمْدَ لله ,نحمده وَنسعينه ونستغفره ,ونعوذ باللهِ منْ شرورِ أَنفسنا وَمنْ سيئاتِ أعْمالنا,من يهده الله فلا مضلَّ لهُ,ومنْ يضللْ فلا هادِي له,وأشهد أن لاإله إلاَّ اللهُ وحده لا شريك له,وَأشهد أنَّ محمدا عبدُه ورسوله .وصلى الله على نبينا محمد وعلى آله وصحبه وأتْبعه .
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين وعلى آله وأصْحابه الطيبين والطاهرين,ومن اتبِعهم بإحسانِ إلى يوم الدينِ.

اما بعد :


A. Kedudukan Orang Yang Meninggalkan Sholat :

Soalan :

Saya mendengar sebuah hadith Nabi .s.a.w. bersabda : "Perjanjian di antara kita dengan mereka (orang munafiq) itu ialah dengan meninggalkan sholat . Sesiapa yang meninggalkannya sesungguhnya dia menjadi kafir".
(Shahih At-Tirmidzi nombor 2621 , Ibn Majah (1079), Imam Ahmad dalam Musnadnya (5/346)) dan al-Hakim dalam al-Mustadrak ((1/6,7)

Terdapat beberapa buah hadith yang menjelaskan orang yang meninggalkan sholat dengan sengaja dikira kafir . Dalam pada itu ,bapa saya tidak menunaikan sholat , adakah perbelanjaannya yang dikeluarkan untuk daya dikira sebagai halal atau haram ? Adakah saya perlu memulangkan kembali apa yang dibelanjakan kepada saya sebelum ini ? Bagaimanakah saya boleh membersihkan diri saya di hadapan Allah A'zzawajalla ?Saya sudahpun memainkan peranan menasihati dan membimbingnya ? Harap dapat penjelasan .

Jawapan :

Sebahagian Ulama' berpandangan baik mahu pun yang sekarang bahawa barangsiapa yang meninggalkan satu sholat dengan sengaja maka ia dihukum kafir . Menurut Madzhab Ash-Syafi'ee mengatakan meninggalkan sholat dengan sengaja , malas walaupun satu waktu dikira murtad/kafir terkeluar dari Islam , orang yang meninggalkan sholat dikira "KAFIR" tidak harus  ditanam di perkuburan orang Islam , tidak boleh menyembahyangkannya , serta darahnya halal dibunuh berasaskan hukum Qisas / bunuh kerana meninggalkan sholat melainkan sudah bertaubat nasuha . Tetapi jika dia beriktiqad/berpegang bahawa sholat itu wajib tetapi masih enggan untuk menunaikan sholat maka menjadi tanggungjawab untuk menggantikannya dan bertaubat . Sekiranya masih enggan maka diperintahkan hukum bunuh ke atasnya tetapi dia wajib dimandikan , dikafankan , dan disemadikan di kubur kerana masih Islam . Jika dia sengaja mempersendakan sholat itu , malas , maka dihukum kafir sebagaimana hadith Nabi .s.a.w. :

"Sesungguhnya sempadan  seseorang itu dengan syirik dan kafir ialah meninggalkan sembahyang ".
(HR. Imam Muslim (82) , Riwayat Jabir .r.a. , lihat Fiqh Ash-Syafi'ee hlm. 127)

Imam Bukhari & Muslim meriwayatkan hadith daripada Ibn Umar RA. bahawa Rasulullah .s.a.w. bersabda :

"Aku diperintah supaya memerangi manusia sehingga mereka mengakui bahawa tiada tuhan melainkan (yang wajib disembah) melainkan ALLAH dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah dan mereka mendirikan sembahyang serta mengeluarkan zakat . Apabila mereka melakukan demikian , maka darah  dan harta mereka terpelihara oleh Islam dan perhintungan mereka terserahlah kepada Allah ".

 Hadith ini menunjukkan bahawa orang yang mengucapkan 2 kalimah syahadah tetap akan diperangi sekiranya dia tidak mendirikan sholat tetapi dia tidak dihukum kafir . Tetapi bagi mereka yang ingkar,sengaja , malas dan juga sehingga sholat terkeluar waktunya maka dihukum murtad dan kafir , menurut Ibnu Al-Utsaimin Rahimahullah .

Maka jagala sholat kerana orang yang melalaikan sholat itu akan dimasukkan ke dalam neraka Saqar , 'nauzhubillah' . Imam Ash-Syafi'ee Rahimahullah mengkafirkan orang yang meninggalkan sholat dengan sengaja dan sebahagian Ulama' (minoriti) dan sebilangannya mengatakan kufur .

Hadith di atas (saudara mengatakan) itu , orang yang meninggalkan sholat , yang menolak kewajipan sholat itu dikira kufur . Ia merupakan hadith shahih . Jika seseorang meninggalkan sholat kerana malas , hendaklah dipukul dan dipenjarakan , sehingga menunaikan sholat semula atau menggantikannya . Dia dikira seorang yang melakukan maksiat dan bukannya seorang yang telah kufur . Harta yang dibelanjakan oleh bapa anda kepada anda , bukanlah harta haram , jika sumbernya daripada yang halal . Sewajarnya anda membalas budi baik bapa anda itu , dengan balasan yang lebih baik daripada apa yang dibelanjakan untuk anda.

Wajib kepada anda menasihati kepada bapa anda supaya menunaikan sholat kerana meninggalkannya (menurut Ulama') dikira kafir mahu pun kufur . Kerana meninggalkan sholat seperti meruntuhkan tiang agama itu sendiri dan juga wajib diperangi mahu pun di bunuh (hukum Islam) . Anda juga hendaklah menakut-nakutkannya dengan balasan azab Allah di hari akhirat kelak . Wallahua'llam .....TUNAIKAN SHOLAT , JAGALAH SHOLAT KALIAN SUPAYA TIDAK MENJADI AHLUL KAFIR .....AHLUL MURTAD...AHLUL KUFR...NA'UZHUBILLAH ....

Sesetengah Ulama' berpendapat tiada mengqadakkan/menggantikan dalam sholat dan sesetengan Ulama' jika dia meninggalkannya maka wajib menggantikannya ....

A.Makan kemudian Sholat :

Soalan :

Adakah makruh memulakan sholat , sedangkan saya merasakan makan dahulu ?

Jawapan :

 Ya , dimakruhkan memulakan sholat jika anda merasakan perlu makan dahulu .Ini berdasarkan hadith Baginda .s.a.w. dalam riwayat Aisyah Radiyallahu Anhu katanya , saya mendengar Nabi bersabda :

"Tidak ada sholat apabila makanan dihidangkan dan juga dalam keadaan menahan membuang air besar dan air kecil".

(Shahih , Muslim dalam al-Masaajid hadith ini no.67 , Al-Baihaqi dalam al-Kubra 3/73 , al-Misykah no.1057))

Wallahu a'llam....







No comments:

Post a Comment