Friday 6 May 2011

Perubatan Dengan Air Ludah & Tanah (Ruqyah Ash-Syar'ieyyah)

بسم الله الرحمن الرحيم


الحمد لله رب العلمين،والصلاة والسلام على أشرف المرسلين وآله وصحبه أجمعين ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين





وبعد:

Jika anda/kalian/antum semua menerima hadith Shahih dan perawinya dhabit , adil , thiqah tetapi masih ragu-ragu , mengatakan "betul ke"..."Tak percayalah"...maka hukumnya adalah berdosa besar , munafiq kerana sahaja buat tidak tahu . Maka dengan itu,berhati-hatilah dalam perkataan kita terhadap hadith Nabi Sallallahu A'laihi Wassalam kerana setiap kata-kata Nabi itu adalah haq (benar) bukanlah sia-sia . Sebagaimana Allah A'zzawajalla berfirman :

لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا
"Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)". (QS.Al-Ahzab : 21)

Walaupun sekiranya kita jahil dan tidak tahu , tidak belajar ilmu Hadith maka dengan itu tidak mengapa dan beberapa 'keyword' untuk terima hadith Rasulullah tanpa hati itu berkata .."betul ke ..hadith ini'...berhati-hati wahai Umat Muslimin kerana ia boleh menyebabkan anda kufur,sesat dan munafiqin walaupun anda sudah belajar ilmu hadith ...'Na'uzhubillah'..

- Hadith itu mesti disandarkan Rasulullah , perawinya dhabit , a'dil , thiqah
(dhabit) - Orang kuat ingatan
(Thiqah) - Dipercayai
- Jika masih was-was maka ucapkanlah ta'awudz dan ludah belah kiri sebanyak 3 kali ataupun istighfar sebanyak yang mungkin kerana ia adalah hadith shahih , jangan pertikaikan ..jika mempertikaikannya maka hukumnya munafiq & kufur .
Ucapkanlah :-

أعَوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَنِ الرَّجِيْمِ
(A 'uzhubillahi Minassyaitanirrajim)
"Aku berlindung kepada Allah dari gangguan Syaitan yang terkutuk".

Boleh menambah :

وَمِنْ هَمَزِهِ وَنَفْخِهِ وَنَفْثِهِ
( Wa Min Hamazihi Wa Naf khi Hi Wa Naf Tshih)
"Dari semburannya (yang menyebabkan gila), dari kesombongannya , dan dari hembusannya (yang menyebabkan rosaknya akhlaq)".
(Hadith Riwayat Abu Dawud dan At-Tirmidzi , dalam kitab Sifatusshalatin Nabi , boleh rujuk Siffatusshalah Abdullah Jibrin dan Al-Qaulul Mubin Fii Akhta'il Mushallin (( Syaikh Masyhur Hasan Salman)) .

Ta'waudz ini mesti dibaca ketika shalat dan juga membacanya dikira sunnah Rasulullah Sallallahu A'laihi Wassalam , boleh dibaca ketika sholat atau dalam keadaan was-was , ragu-ragu dan sebagainya demi untuk menghalau musuh kita "syaitan Laknatullah".

- Jika masih ragu-ragu lagi belilah kitab-kitab Hadith yang shahih dan bersumberkan dalil di bawahnya agar senang kita untuk beramal dengannya . InsyaAllah ...

Peringatan :

Jika masih anda bermain-main/masih buat tidak tahu/saja-saja buat tak tahu/ tidak mahu menerima hadith tetapi sudah belajar maka dikira kufur & munafiq . Maka dengan itu berhati-hati dengan perkataan dan hati kita kerana itu hasutan syaitan . Kalau anda masih jahil belajarlah ilmu Hadith ini kerana ia adalah i'lmu dan amalan kita .

Terimalah hadith ini dengan ikhlas supaya mendapat syafaat Nabi dan anda mesti mengamalkan sunnah Rasulullah Sallallahu A'laihi Wassalam .

A . Pengubatan Luka (Ruqyah Ash-Syar'ieyyah)

Rasulullah .s.a.w. ,jika ada seseorang yang mengeluh sakit atau terdapat luka pada tubuhnya , maka beliau akan memberikan isyarat dengan jarinya begini . Dan Sufyan RA. meletakkan jari telunjuknya ke tanah dan kemudian mengangkatnya kembali , beliua mengucapkan :

بِسْمِ اللهِ تُرْبَةُ أرْضِنَا،وَرِيْقَةُ بَعْضِنَا،يُشْفَى سَقِيْمُنَا بِإذْنِ رَبِّنَا
(Bismillahi Turbatu Ardhi Na, Wariqatu Ba'adina ,Yushfa Saqiimuna Bi Izh Ni Rabbina)
"Dengan menyebut Nama Allah,tanah bumi kami ini dengan air ludah sebahagian di antara kami dapat menyembuhkan orang di antara kami dengan izin Rabb (Tuhan) kami".
(HR. Shahih Al-Bukhari ((no.5745,5746) dan Muslim (no.2194)) , Kitab Ruqyah Ash-Syar'ieyyah hlm. 131 , dan Kitab Tibb An-Nabawiyy karangan Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah)

Hadith di atas memberikan pengertian, bahawa beliau mengeluarkan air ludahnya sendiri ke jari telunjuknya kemudian meletakkannya ke tanah , sehingga ada beberapa tanah yang melekat pada jarinya dan kemudian mengusapkannya ke bahagian luka sambil mengucapkan kalimat du'a di atas ketika mengusap bahagian luka tersebut . InsyaAllah , dengan perubatan ruqyah ini merupakan cara taqrir (perbuatan) baginda .s.a.w.  dan ia adalah Sunnah serta orang yang mengikuti sunnah Rasulullah .s.a.w. akan mendapat syafa'at Rasulullah di akhirat kelak , InsyaAllah , Amin Ya Rabbal A'lamin ....
(Lihat Syarh An-Nanawiyyah a'laa Shahih Muslim (XIV/184) dan Fathul Bari (X/208) .Lihat juga penjelasan lengkapnya dalam kitab Za'adul Ma'ad (IV/186-187) dan lihat Tibb An-Nabawiyyah karangan Ibnul Qayyim) .

Terimalah hadith kerana penulis telah menerangkan dalil hadith dan al-Quran , insyaAllah tidak ada unsur-unsur pembohongan , maka dengan itu terimalah kerana ia adalah hadith kalau tidak menerima hadith maka dikira kafir & kufur . Nauzhubillah

No comments:

Post a Comment